Friday, 4 November 2011

Kisah Lima Bersahabat

di sebuah kampung tinggal lima pemuda yang bersahabat baik.satu pagi mereka hendak pergi MEMANCING di sungai.


oleh itu mereka siapkan barang-barang yang perlu seperti pancing,cacing(sebagai umpan)dan baldi. nak dipendekkan cerita, kelima-lima pemuda itu berjaya memancing seekor ikan keli setiap seorang.salah seorang dari mereka berkata, "bagus ni, bolehlah buat ikan keli masak lomak cili api."


pemuda yang lain pula berkata ,"betul,betul,betul, papepun jomlah balik cepatdah lapar dah ni! pemuda lain pun berkata "ok,tapi kita kena kira dulu CUKUP tak kawan kita lima orang". pemuda itupun mula mengira tapi dia terkejut........
"mana kawan kita yang sorang lagi, dah banyak kali aku kira ada empat je".empat pemuda yang lain pun mengira tapi hasilnya tetap sama . mereka amat
RISAU andai kawan mereka yang seorang lagi tu lemas.

puas mereka menjerit memanggil kawan mereka itu tapi takde sambutan. tidak berapa lama kemudian datang seorang bdak perempuan dan dia berkata, boleh saya BANTU," .boleh tolong cari kawan kami yang hilang, jawab salah seorang pemuda itu. budak perempuan berkata,"boleh, tapi dengan satu syarat, kamu mesti bagi saya semua hasil tangkapan kamu pada hari ini. baiklah, jawab pemuda itu serentak. budak perempuan berkata,"semasa saya mengira kamu mesti terjun ke dalam sungai sorang-sorang". baiklah jawabpemuda itu.budak perempuan pun mula mengira. akhirnya bdak perempuan itu berjaya mengira sampai lima dan menjumpai semua pemuda itu. 


pemuda-pemuda itu amat GEMBIRA kerana dapat bertemu dengan rakan mereka semula walaupun mereka terpaksa memberi hasil tangkapan mereka pada hari itu kepada budak perempuan itu.

untuk pengetahuan ,semua pemuda itu hanya mengira kawannya saja tak termasuk diri dia sekali. sebab tulah tak cukup.
 


tapi walauapapun mereka sangat
MENGASIHI+AMBIL BERAT kat kawan-kawan mereka.sikap ini harus dipuji! 

p/s : jangan mancing dpt ikan duyung da la. hehe



2 comments: