Saturday, 31 March 2012

Soal Jawab Bersama Ustaz Azhar Idrus :)

Assalamualaikum. Lama betul tak update . Hihi . Kali ni nak share beberapa soal jawab bersama Ustaz Azhar Idrus. Selamat membaca !

1. Hukum pergi umrah pakai duit pinjaman PTPTN..?
-jika duit pinjaman itu memang khas utk tujuan pelajaran maka tak boleh buat umrah,gunakanlah duit itu utk pelajaran je..

Ramai pekerja yg hutang PTPTN lagi.

2. Jika solat seorang diri tp niat jd imam atau makmum sah tak solat?
-sah solat,xde masalah jika niat imam kdg2 jin islam suka jd makmum bila kita solat seorg diri..mung jgn lari pulok kalu rasa ada org kat blkg..

Cuba kita fokus dalam solat.

3. Baca Fatihah ketika imam tak habis lg membaca Fatihah,apa hukumnya?
-sunat baca lepas imam selesai baca Fatihah.

Cuba fahami maksudnya.

4. Bekerja di sebuah redaksi majalah utk penerbitan majalah di universiti di bahgian unit grafik,segmen yg saya buat xde gambar yg x menutup aurat tp kwn saya dr unit yg sama buat design melibatkn gambar2 wanita yg dedah aurat..adakah saya turut dpt saham dosa?
-anda turut dpt share dosa kerana t'libat..mcm org wat konsert jgk..tukang buat poster,tukang pasang lampu dan sbgainya turut dpt dosa kerana t'libat scara lgsg atau x lgsg,

Pakai tudung dan amal akhlak mulia. Hee.

5. Dgr dlm radio ada ustaz kata Nabi s.a.w pakai cincin di jari kelingking dan permatanya diterbalikkan kat bwh jari,btl ke?
-wallahua'lam..yg pasti Nabi pkai kat jari manis atau kelingking dan memakai permata akid dari yaman.

Jom selawat ke atas Nabi.

6. Sekolah saya wajibkan pelajar utk solat jemaah kat sekolah pd waktu balik,kalau saya ponteng dan solat kat rumah boleh tak?
-kenalah ikut peraturan sekolah kecuali ade hal dan masalah sperti baju kotor dan sbgainya.

Rindunya pada zaman sekolah duluu.

7. Imam Nawawi b'kata dlm syarah sahih muslim,para ulama sepakat melarang solat dgn pkaian dan lengan baju t'gulung atau rambut terikat dan disembunyikan dlm serban..semua itu dilarang b'dasarkan kesepatan ulama,mohon ustaz jelaskan?
-baju t'lipat dan rambut terikat ini hanya makruh je,bkn haram..tak perlu susah,bkn sepakat pd perkara wajib pun.

Topup your iman.

8. Masuk wad dan bilik solat sedang dibaiki,nak solat atas katil wad sah tak?
-tak ada masalah,cuma bimbang bila solat atas katil kita blh jatuh atau byk p'gerakan je,hampar surat khabar kat lantai pun blh solat jgk..

Kat mana pon bolehh solat.

9. Apakah hukum melakukan aqiqah utk anak lelaki sebahagian pd tahun ini dan sebahagian pd tahun dpn?
-jgn salah faham ttg aqiqah ni,aqiqah hanya skali seumur hidup..walaupun sebahagian je kita mampu,dah sah aqiqah t'sebut..

Kalau besar ni buat akikah, kenyang ouh. Haha.

10. Ada org kata,ibu tak blh perah susu dlm botol utk diminum oleh anak kerana susu bila t'pisah dgn ibu ia tlh jd darah,betul ke?
-tak betul,tp jika betul susu dlm botol b'tukar jd darah barulah haram diminum.

Nak susu lettuw. Haha.

11. Apa hukum isteri ambik duit suami tanpa izin utk beli beras dan brg keperluan?bila mintak suami tak bg.
-harus seorg isteri ambik duit suami jika suami tak bg nafkah,tetapi jika duit yg diambil itu utk kgunaan sendiri haram ambik.

Suami isteri bahagia. InsyaAllah.

12. Tgk mayat yg dimandi dan dikafankan diberi pkai kopiah,blh ke ustaz?
-boleh tp tak wajib,hak mayat hanya tutup auratnya dgn kain kafan.

Kematian adalah perkara plg hmpr dg kita.

13. Hukum pukul anak umur 2 tahun,tp xla sampai ade kesan pukul..blh tak?
-pukul utk tujuan mendidik boleh..

Rotan pukul anak juga dikenali sbg 'roti panjang'.

14. Batal wudhuk tak jika keluar keputihan ketika solat?
-batal wuduk dan solat jika keluar sesuatu dari kemaluan dpn dan belakang.

Kalau kentut, amik wuduk balik !! Hehe

15. Majikan saya tak solat,mcm mane ngan status gaji saya?
-xde masalah,pendapatan halal..cuma majikan yg bdosa.

Ambil yg betul2 halal.

16. Pemimpin wanita hulur tgn utk b'salam dlm majlis,boleh tak b'salam nk rai kan dia..b'dosa tak?
-Nabi s.a.w tak pernah b'salam dgn wanita,ikutlah sunnah Nabi baru kita selamat..Nabi hanya berbai'ah utk raikan wanita..mana besar pangkat pemimpin wanita tu ngan Nabi?

Tahu batas kita sbg umat Islam.

17. Hukum korek lubang hidung kawan ketika bulan puasa,batal tak puasa kwn saya?
-mu tak dok keje sgt doh!tak batal,mu korek dan jolok la sampai siku pun,tak batal jugok..kalu diri sendiri yg buat dan sampai had batin br batal.

Monalisa pun korek hidung wehh . Euww. Haha.

18. Saya baru kahwin,walaupun saya bkn pelajar pondok tp saya nk isteri saya b'niqab..tetapi mak mertua saya marah dia kata kat isteri saya jgn blk rumahnya kalau b'niqab..mcm mane ni ustaz?
-jgn paksa dlm pmakaiaan niqab,kne p'lahan-lahan jgn t'lalu mengejut..ibu mertua anda mungkin jahil dlm agama..


19. Batal wuduk tak pegang kemaluan binatang?
-mu takdok keje sgt doh ke nk pegang kemaluan binatang!mgkin doktor haiwan kot..pegang kemaluan binatang tak m'batalkan wuduk..peganglah seminggu pun.

Jom taubat !

20. Ade ustaz lain kata tahlil tak sampai pd si mati,btl ke?
-jgn b'balah dlm menda khilaf,ada pendapat yg muktabar yg kata sampai pahala yg disedekahkan oleh org hidup.."bila mati seorg anak Adam maka t'putuslah amalannya" pahala yg disedekahkah tetap sampai kpd org yg telah mninggal dunia.

Kalau tahli, last2 ade makan. Memang bestt . Haha

21. Batal tak puasa org yg jalani rawatan hemodialisis?
-tak batal puasa,yg batal jika ia melibatkan rongga badan..

Tak lama lagi nak puasa.

22. Syirik tak jika gunakan khidmat bidan utk naikkan seri pengantin?
-ada yg syirik dan ada yg tak syirik,jika ia melibat susuk atau perkara yg b'tentangan dgn syarak maka haram dan syirik p'buatan..tp kalau setakat b'hias dan solekan yg tak b'lebihan tak la jd syirik..nak jd pengantin yg berseri kena la jaga akhlak,yg tak cantik pun nampak cantik jika molek akhlaknya.

Pengatin yg paling berSERI abad ini. HeHehe.

Tu ajelah serba sedikit untuk entry kali ini. Nasihat buat diri saya sendiri dan juga buat kawan2  >.<
Jumpa lagi . 

3 comments:

chemay said...

best best!
suka jawapan ustaz ni.
ada betulnya tapi sangat selamba.
hehe
:)

♥ suE said...

huhuhu~ i likeee...gud info to sharee...suda follow skali...follow me back yaa~ ;)

Mishter Izwän said...

terbaik lah entry ini . thanks